En mindre kopia av en riktig stad?-> Växjö

StorgatanSedan jag flyttade till Växjö- ''Europas grönaste stad'' har jag letat efter upplevelser som ska göra att jag känner mig hemma. Jag har letat efter affärerna som finns i Göteborg, efter uteställena och Caféerna.
Det jag tidigare inte såg, var att Växjö är en stad i sig, en alldeles egen riktig stad med en riktig själ.


Stortorget
Visst känner vi till Nordstan, Kompassen, Hagagatan,Järntorget och alla andra ställen där man kan shoppa, fika och umgås på en och samma gång: Well taste this one-> Stortorget.
En billös torg med otrolig stil över byggnaderna. En känsla av empire och modernism. Från torget syns Domkyrkan Stadshuset och Stadshotellet men det är bara en liten del av det som Stortorget bjuder på: nämligen Storgatan. En gata full av liv och små ingångar som leder en till mystiska och mycket trevliga ställen.

                                                                                                                                                        
Universitetet och Campusen
Universitetet, stället där så många tusentals människor träffas, från olika länder, städer och hemorter och samlas på ett och samma ställe, i den lilla staden Växjö. Helt otrolig känsla och gemenskap fastän universitetet är så stort!
Campusen, en helt annan värld.
När man cyklar genom tunneln från Teleborgs centrum ner mot universitetet passerar man en Grafitti-text ''Till Verkligheten'' och en pil mot centrum från Campusen. Och så sant det är.
Livet på Campusen är något helt obeskrivligt.
Egna pubar, egna restauranger, till och med en egen Pressbyrå. Sånt här finns inte i Göteborg!

Mer kommer.. när jag har upptäckt fler hemligheter i den lilla staden Växjö

Kommentarer
Postat av: tazze

Jag har då aldrig varit i Växjo, men nu har man en liten inblick hur det ser ut där^^.



Hoppas du hittar flera hemligheter och mystiska ställen :)

2008-10-20 @ 16:41:15
Postat av: Sonja

Jag lovar att jag ger mig ut direkt!

2008-10-20 @ 16:42:27
URL: http://lillasonja.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0