Ny stad---> nytt hem?

Har tidigare skrivit en del om begreppet HEM i Mowgli-inlägget.
Nu bor jag i Växjö, studerar här och kommer göra det i några år framöver...
Frågan är bara om detta då kan bli mitt nya hem?
Träffar på olika människor hela tiden, både snälla smålänningar,
 och knasbollar som bara väntar på att få förstöra dagen för mig.

Har köpt en hel del nytt till min lägenhet :) Jätte fint är det...
Visst det är långt ifrån klart, men bara lägenheten i sig är underbar, så det är knappt så det behövs
några möbler här.. skulle kunna bo här utan möbler :)
Lugnet och utsikten som ajg har från fönstrena...

Begreppet Hemmet, är kanske överskattat?
eller underskattat... Jag vet ialla fall att jag har underksattat det.
Jag saknar ett ställe att kalla för hem. Jag saknar enkla direktiv som ska visa,
och förklara för mig hur jag ska säga, och visa att detta är mitt hem,
dit vill jag, och det saknar jag.

Hm, jag kanske drar ut på det för mycket,
det kanske är bara så enkelt som att vara där man trivs och sover bra...
Att det är hemmet.

Jag vet bara att om jag skulle få vara den som ska bestämma direktiven,
och förklara begreppet hem så skulle det se ut så här:

Hem
1. Ett ställe där man känner till vartenda lilla hörn.
2. Behöver inte vara ett speciellt ställe, ett område kanske.
3. Man ska sakna, och inte sakna annat när man är där
4. Det ska ha en speciell energi, som ska göra att man slappnar av, omedelbart.
5. Man behöver inte ha varit där ofta, det är känslan som avgör.

Och så en massa saker till... Men ungefär så skulle det se ut.



Göteborg som det är

Mitt hem är Göteborg.

Ska JAG föreläsa på Peace One Day?!

Ja, tydligen ska jag föreläsa på Peace One Day då.
Har börjat förbereda mig på riktigt, och det är stort för mig, stora föreläsningssalar, förmodligen ganska mycket folk också...
Nervöst?
Utan tvekan. Jag ska fan göra mitt bästa!

'' FN-förbundet i Sverige "Röj en mina - exempel från Balkan"
Föreläsning, Samtal & Utställning
med Sonja Michalowski, Göteborgs FN-förening. ''
14.15- 15.00

Världskulturmuseét Göteborg. 12.00-17.00 Fri Entré!
http://www.peaceday.se/

Heart open- still open

Tidigare skrev jag ner några viktiga saker att tänka på inför framtiden, men inser nu att jag inte kan följa dessa in i minsta detalj,
hur bra jag nu än försöker att inte göra några misstag så kan jag lika gärna ge upp.
Alla val man gör här i livet, alla skit-saker man får gå igenom är menade för en.
Om alla skulle lyckas hela tiden, och inte göra några misstag skulle väldren vara helt upp och ner och det skulle jag med vara, stå upp och ner på  huvudet och inte veta vad jag gör utan bara följa flödet och lyckas och inte ha något att sikta mot.
Inga drömmar.

Depression.

Ett så väl framtaget ord som beskriver, eller ialla fall ska beskriva hur en människa mår vid ett speciellt tillfälle.
Om ordet uppfyller sina krav vet jag inte, men jag vet att jag klassas in i det där facket- ''deprimerad''.
Vad står ordet för?

''Bland kriterier för depressionsdiagnoserna finns bland annat att minst fem av nedanstående symtom skall ha känts av under de senaste två veckorna:

  • Nedstämdhet
  • Nedsatt intresse och glädje
  • Viktändring (minst 5% ökad eller minskad vikt per månad)
  • Sömnstörning
  • Motorisk oro eller hämning
  • Svaghetskänsla eller brist på energi
  • En känsla av att vara värdelös eller skuldkänslor
  • Minskad koncentrations-, tankeförmåga eller obeslutsamhet
  • Återkommande tankar på döden eller självmord '' ur Wikipedia.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Depression

Men allvarligt talat. Har inte alla haft tider med dessa känslor? Om man tittar för varje punkt för sig... *
... och sedan på alla samtidigt. 
Ser inte ni att detta är ett tillstånd vi alla går igenom förr eller senare?
Alla diagnostiseras inte, men det behöver inte betyda att man inte har det, samtidigt som de som får diagnosen inte behöver alltid ha den typiska depressionen.

Esh, vad pratar jag om egentligen.
Jag försöker nog bara skära några bra bitar av luften härinne.
Den är så tjock och fylld med oro, skam, skuldkänslor och rädsla att det utan tvekan går att skära i den med en kniv.
Cut it


I want to cherish life as it is!

Jag vill, och ska göra livet bättre... därför skrev jag ner dessa viktiga moment att hålla reda på,
JUST WATCH ME...

Heart open, now broken

Hmm.
Jag borde lära mig några saker.

1-Livet är inte lätt
2-Kärlek är för dårar
3-Att vara hemifrån- ÄR tufft
4-Om man inte kan göra något åt saken, så kan man inte det
5-Ett leende betyder mer än 1000 ord, så sluta för fan prata!
6-Att inte säga hur man känner, gör inte situationen mindre komplicerad
7-Pratar man inte-får man inte heller höra något.
8-Öppna inte ditt hjärta om ingen knackar på
9-Att vara materialist är enkelt, om något går sönder gråter man mindre;
än om det vore en människa som lämnat en.
10---> Vill du vara en dåre, FINE, men lär dig att hantera smärta först!!!!!

// Heart open- now broken

Genom tårar och regn

Det regnar, det blåser, det skvätter vatten från alla håll.
Jag är blöt, kall, frusen...
Och jag känner att den känslan som fanns inuti mig förr,
inte längre finns kvar.
Den entusiastiska och alltid glada tjejen som oavsett vad ler,
har ställt sig i ett hörn; har gömt sig...
Hon gråter.

I ett ensamt tomt hörn, med mörka sönderrivna väggar av känslor.

Jobbiga dagar slutar oftast bra

Well,
and so days passes by, months and then years.
We all grow up.
Some faster, some slower, but we all come to that point,
where we know we should try to figure out,
whats important in OUR lifes.

I think i just got to that point.


När allting verkar hopplöst;
saker händer som inte borde hända,
prinsar man hade hoppats få se dyka upp
inte har dykt upp fastän man har ringt,
när regnet verkar regna bara på en själv
och inte på de andra på busshållplatsen,
och när jorden verkar snurra under andras fötter,
men inte under ens egna...

Tro då inte på mirakel,
saker och ting händer inte av sig själva.
Solen lyser inte bara för att den vill,
och jorden snurrar inte för att vi vill att den ska snurra.
allt har en anledning, och behöver ofta få höra en anledning
för att få sätta igång och göra saker, eller känna.
Livet är tufft för oss alla,
men jorden kommer inte sluta snurra för att en person
just nu, mår dåligt och inte vill att den ska snurra.
Jorden fortsätter, men med lite lycka och bra odds,
kan man påverka dess snurrande lite gran...

Så jag har haft det lite svårt senaste dagarna, ja.
Jag har flyttat, jag har gått igenom mycket förändringar både fysiskt och psykiskt,
men som mest känslomässigt.
Saker jag fick lämna bakom mig hemma i Göteborg,
människorna...
Men jag har insett en sak,
det är fan inte så långt :)
Jag förlorar inget, så länge det fortfarande finns kvar!
Och jag ger aldrig upp, när jag känner att det kan vara värt en fight.



Kom jorden, jag ska bara snurra på dig lite gran...


RSS 2.0